Artykuł
Urząd Stanu Cywilnego Dubiecko
ul. Przemyska 10
37 – 750 Dubiecko
Tel. 16 676 64 67, 16 651 11 56 wewn. 109
adres e-mail: usc@dubiecko.pl
Kierownik USC Maria Pyra
Z-ca kierownika USC Sławomir Żak
Godziny pracy Urzędu Stanu Cywilnego w Dubiecku:
poniedziałek, wtorek, czwartek od godz. 7.30 do 15.30
środa od godz. 7.30 do 17.00
piątek od godz. 7.30 do 14.00
W soboty urząd jest nieczynny.
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Dubiecko nr: 28 9093 1020 2002 0200 0026 0002
Urząd Stanu Cywilnego (USC) – jednostka organizacyjna wchodząca w skład urzędu miasta i gminy, powołana ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego do realizacji zadań z zakresu rejestracji zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) Sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów (bieżąca rejestracja),
2) Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw i zgonów, (skróconych, zupełnych, wielojęzycznych)
3) Wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
4) Wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
5) Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
6) Wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
7) Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego, miesięcznego okresu oczekiwania na ślub cywilny,
8) Dokonywanie czynności materialno-technicznych w sprawach:
a) przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego akt stanu cywilnego,
b) rejestracji urodzeń, małżeństw albo zgonów, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane oraz rejestracji urodzeń, zawarcia małżeństwa albo zgonów, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - jeżeli w państwie zdarzenia nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego,
c) uzupełnienia aktu stanu cywilnego,
d) sprostowania aktu stanu cywilnego,
e) odtworzenia aktu stanu cywilnego sporządzanego w Polsce i za granicą,
9) Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
10) Przyjmowanie oświadczeń w sprawach:
a) uznania ojcostwa,
b) nadania dziecku nazwiska w trybie art. 90 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
c) zmiany imienia dziecka,
d) powrotu rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
11) Prowadzenie archiwum USC,
12) Bieżące prowadzenie rejestru stanu cywilnego polegające na nanoszeniu zmian dotyczących stanu cywilnego osób, w oparciu o prawomocne orzeczenia sądów, ostateczne decyzje, odpisy z akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu, w formie wzmianek dodatkowych,
13) Prowadzenie akt zbiorowych i skorowidzów dla ksiąg stanu cywilnego,
14) Zamieszczanie przypisków w aktach stanu cywilnego,
15) Powiadamianie innych urzędów o sporządzonych aktach stanu cywilnego i zarejestrowanych zmianach,
16) Nanoszenie wzmianek marginesowych o rozwodach/separacji orzeczonych w państwach Unii Europejskiej w oparciu o Rozporządzenie Rady (UE) nr 2019/1111 z dnia 25 czerwca 2019r., dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej,
17) Wpisywanie wzmianek dodatkowych i zamieszczanie przypisków w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych, jeżeli orzeczenia te podlegają uznaniu na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego lub innych właściwych przepisów,
18) Prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji z zakresu zmiany imion i nazwisk,
19) Sporządzanie aktów urodzeń na podstawie postanowień sądu,
20) Przygotowywanie projektów wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie uroczystości długoletniego pożycia małżeńskiego,
21) Prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie realizowanych spraw,
22) Występowanie o nadanie numeru PESEL dla dzieci nowonarodzonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
23) Występowanie o zmianę numeru PESEL,
24) Wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia,
25) Wprowadzanie do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL,
26) Weryfikowanie oraz aktualizowanie danych figurujących w rejestrze PESEL w oparciu o naniesione zmiany w aktach stanu cywilnego,
27) Usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL,
28) Realizowanie zleceń przeniesienia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,
29) Przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,
30) Wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym,
31) Wydawanie decyzji odmownych z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
32) Wydawanie wielojęzycznego standardowego formularza-tłumaczenie pomocnicze dotyczące:
a) odpisów aktów urodzeń/małżeństw/zgonów,
b) zaświadczenia o stanie cywilnym,
c) zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.
Urzędy Stanu Cywilnego nie są biurami poszukiwawczymi i nie prowadzą ewidencji osób ze sobą spokrewnionych.
Ważne informacje:
Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego - pobierz.pdf
Zawarcie związku małżeńskiego przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego - pobierz.pdf
Ślub konkordatowy - pobierz.pdf
Przeniesienie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji - pobierz.pdf
Sprostowanie i uzupełnienie akt stanu cywilnego - pobierz.pdf
Uznanie w Polsce wyroku rozwodowego orzeczonego przez Sąd zagraniczny - pobierz.pdf
Podstawa prawna regulująca realizację zadań przez Urząd Stanu Cywilnego - pobierz.pdf
Bezpieczeństwo danych osobowych - pobierz.pdf